![]()
|
. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
één van de vier hoofdgroepen kennis te maken, maar click eerst voor achtergrond informatie en instructie |
.![]() ![]() |
Vele grote steden in de wereld bezitten minstens één Symfonie-orkest. Het grootste Nederlands symfonie-orkest is het Concertgebouworkest uit Amsterdam. De leider van het orkest noem je een dirigent. De dirigent slaat niet alleen de maat, hij moet de repetities en de uitvoeringen leiden en geeft tevens aan wanneer de verschillende instrumenten moeten invallen en hoe hard en hoe snel er gespeeld wordt Daarom heeft de dirigent de volledige compositie, waarin alle partijen genoteerd staan - de partituur - vóór zich. De componist gaf daarin aanwijzingen voor tempo en geluidssterkte en "sfeer", maar een dirigent voegt daar vaak nog zijn persoonlijke "interpretatie" aan toe. Vandaar dat een zelfde stuk muziek, door hetzelfde orkest gespeeld, maar met een andere dirigent altijd iets anders klinkt.De orkestleden hebben alleen hun eigen partij. Je kunt je wel voorstellen dat de slagwerker die 120 maten rust heeft deze niet allemaal gaat zitten uittellen, maar op het sein van de dirigent wacht. Niet altijd speelt het hele orkest. Is dit wèl het geval dan spreekt men van tutti. Juist het verschil van combinaties van de verschillende instrumentgroepen, geeft zijn charme aan het symfonie-orkest. Ook het feit, dat niet elk symfonie-orkest precies de zelfde samenstelling heeft en dat elke dirigent weer een ander "stempel" op de muziek drukt, draagt daartoe bij. Het symfonie-orkest bestaat uit vier instrumentgroepen (ook wel "families" genoemd) en die zitten eigenlijk bij elk symfonie orkest ongeveer in dezelfde opstelling, zoals op de tekening:
barok-periode. In deze periode zien we het regelmatige gebruik van een ensemble (dit is een klein orkest), dat de voorloper was van het moderne orkest. Dit barok-ensemble bestond uit een strijkersgroep (viool, altviool, cello en contrabas) fluiten of blokfluiten, hobo's, fagot, trompetten, hoorns en een klavecimbel. De klavecimbel-speler was tevens de leider (dirigent) van het ensemble. Bij het begin van de klassieke periode omstreeks 1750, werd de strijkersgroep ruim verdubbeld en het orkest uitgebreid met klarinetten, trombones en slagwerk. Het klavecimbel verdween en er kwam een dirigent voor in de plaats. En vanaf ca. 1850 (de romantische periode) werden alle instrumentgroepen uitgebreid met meer van hetzelfde (de strijkersgroep werd weer ruim verdubbeld). Ook werden er weer nieuwe instrumenten aan het orkest toegevoegd, zoals de harp. Bij de hout- en koperblazers kwamen er basinstrumenten bij en vooral het slagwerk werd fors uitgebreid.Een beetje Symfonie orkest heeft al gauw 100 muzikanten in dienst. Heb je al op de link (onderstreepte zinnetje) hierboven geclickt? Je krijgt dan een voorbeeld te zien van de bezetting van zo'n orkest. In dit geval het Detroit Symfonisch orkest Soms zit er een filmpje bij (In Avi-formaat, dus je hebt wel een plug-in en wat geduld nodig vanwege de lange inlaadtijd ( Ze zijn gemiddeld 1/2 Mb en je wacht ongeveer 2 minuten)) Door op Onderstreepte woorden te clicken wordt je meegenomen naar het onderste gedeelte van een bladzijde, of een nieuwe bladzijde waar wat extra uitleg en/of wat meer plaatjes staan. Steeds kun je weer terug naar deze hoofdpagina door op ![]() TENSLOTTE: Het maken van deze pagina's verschafte mij veel plezier, maar was een heel werk. De muziek maakte ik zelf (second walz/dirigentmuziekje/tubularbells). De wav. files haalde ik van diverse shareware- CD-roms of van eigen CD's, de plaatjes komen "overal vandaan" en de buttons ontwierp ik grotendeels zelf. De mogelijkheid om materiaal van mijn pagina's te vissen met de rechter muisknop schakelde ik dan ook uit, om mijn materiaal enigszins te "beschermen". Scholen die dit materiaal willen gebruiken op de computer, maar dit liever niet "on-line" doen, kunnen hier>> een CDrom bestellen voor f 60,- , waarop ik al het materiaal neerzette, zodat je het via een "browser" met de juiste plug-ins en een computer met een goede geluidskaart rustig "off-line" kunt bekijken zo vaak je maar wilt. Ik beschouw het wel als een "Gentlemen's-agreement, dat het zodoende verkregen materiaal niet verspreid wordt.Voorts houd ik mij aanbevolen voor kritiek (liefst opbouwend), want daar ik maar een "eenvoudig onderwijzertje" ben (niet eens met een muziek specialisatie) en ik verder geen speciale muziekopleiding genoot, zullen er wel de nodige foutjes ingeslopen zijn en zijn er zaken die duidelijker of beter kunnen. |