DE MOLDAU
AANWIJZINGEN EN LES SUGGESTIES VOOR DE LEERKRACHT
LAS JE MIJN "LEES DIT EERST" BERICHTJE OVER MIDI AL??
ANDERS EERST EVEN DOEN HOOR ! ! 
(CLICK HIER)
Eerst wat "technische" aanwijzingen:
Belangrijk zijn de instellingen van je Browser !!!  Hoewel ik de pagina's maakte voor Netscape, zijn ze ook goed te bekijken met Internetexplorer, maar dan wel graag op "volledig scherm" en de Taakbalk  (onderin) op "automatisch verbergen" en liefst met een schermresolutie van 1024 x 768, maar 800 x 600 lukt ook prima. Zorg ook dat de beno- digde Plug in om Midifiles te beluisteren aanwezig is en dan met name de standaard plugin van Netscape, daar sommige van internet geviste plug ins (zoals Quick time) de nare gewoonte hebben tijdens het beluisteren van muziek een nieuw scherm te openen en dan valt de combinatie "luisteren-kijken" weg en dat is zonde. Overigens geeft zelfs mijn eigen plug in midifiles (met name meerdere noten met dezelfde toonhoogte achter elkaar) niet vlekkeloos weer. Mocht je dus in mijn zo zorgvuldig gefabriceerde midifiles "hapertjes" ontdekken: Het ligt niet aan mij en MP3 gebruikt teveel MB.

HOE GAAN WE NU DE MOLDAU BELUISTEREN/BEKIJKEN ?
Het verdient  aanbeveling ze deze  "computer-gestuurde" muziekles niet zo maar zonder meer voor te schotelen. Met name als de computer niet over een geluidskaart beschikt met een zgn."wavetable synthesizer" (echte geluidssamples), zoals de AWE-64 of de LIVE, of (desnoods) een 128 geluidskaart en de  muziek dus niet "lekker klinkt", zal dat op een teleurstelling uitlopen. Ik raad je dus aan wel degelijk eerst op de "ouderwetse manier" de leerlingen te laten kennis maken, zowel met  de componist Smetana, als met de rivier de Moldau (Korte Aardrijkskunde/topografie les?) als met de muziek. 
Kinderen blijken het prachtig te vinden dingen "al te weten" en te herkennen en als ze dan de reeds bekende zaken nog eens kunnen nalezen en beluisteren in combinatie met nog wat meer achtergrondinformatie en wat plaatjes, zal het ze zeker boeien (sprak hij hoopvol). 
Het lijkt me niet eens nodig het hele muziekstuk van te voren heel uitvoerig te behandelen, maar op zijn minst  de "story" en een  markant stukje zoals met name de eerste 80 maten (De twee stroompjes die samen komen)  lijkt me noodzakelijk. Je kunt daarbij gebruik maken van  mijn CD (niet de CDrom dus), maar ook van een orkestuitvoering die je toevallig al bezit. Er is overigens een uitvoering in de handel, waarbij net als bij Peter en de Wolf en de Tovenaarsleerling het verhaal "met de muziek wordt meeverteld" (met name voor de middenbouw geschikt)

HOE STEL IK ME DIE "INLEIDIG" VOOR IN GROEP  (6) 7 en 8 :
Dat eerste (bekende) stukje ligt tamelijk gemakkelijk in het gehoor, met name door de herhalingen en als je het voor elkaar krijgt om dat op woorden te zetten kun je het met ze zingen  (zowel à capella als "met de muziek mee")
Zal ik eens een poging doen? Nou vooruit dan maar, maar wat ik hier uit mijn mouw zit te schudden kun jij vast beter.
1) Het beginstukje (fluit en klarinet) kun je laten "uitbeelden" door de klas in twee helften te verdelen (de ene helft rustig "kabbelend" en de ander beduidend drukker, d.m.v. handbewegingen, waarmee ze moeten proberen de muziek te volgen. ( je hebt ze toch het "Verhaal van de twee stroompjes" al verteld?!)
2) De woorden van de hoofdmelodie (de strijkers) zouden als volgt kunnen gaan:
(click HIER om dat stukje muziek erbij te horen)
(meisjes) : Wij zingen van de Moldau van Sme - te-e - na, De meisjes zingen voor en dan de jongens na.
(jongens) : Wij zingen van de Moldau van Sme - te-e - na, De meisjes zingen voor en dan de jongens na.
(meisjes) : De meisjes zingen zachtjes en heel mooi o - op toon
(jongens) : De jongens juist veel harder en lang niet zo - o sloom
(meisjes) : (zachtjes) We zing - en, we zing - en
(jongens) : (wat harder) We zing - en, we zing - en
(samen)  :   We zing - en, we zing - en,  we z i i i i n g . . . (toon aanhouden)
(het "mineurgedeelte") : 
(samen) :   Wij zingen van de Moldau van Sme - te-e - na en nu doen we het samen en wie doet ons dat na.
Op deze manier, door de wisselzang te laten overgaan in samenzang hebben de kinderen "aan den lijve" ondervonden, wat Smetana met dat beginstukje bedoelde. ( Wel zelf even goed oefenen thuis natuurlijk)
3) Met de beeldpartituur voor je neus zou het ook moeten lukken om enkele leerlingen op het juiste moment de pizzicato-violen te laten "meespelen"  op woodblocks en de triangel op triangels. 

NU WORDT HET ECHTER WEL TIJD VOOR DE INTERNET LES (OF DE CD-ROM) :
Het is natuurlijk mogelijk de kinderen "vrijblijvend" de pagina's te laten doorbladeren, maar een serieuzere aanpak lijkt me toch de voorkeur te hebben. Wijs ze er in dat geval op, dat er aan het einde van de tentoonstelling een "INVULOEFENING" volgt, waarvan ze het resultaat aan jou moeten laten zien, voor ze op de "terug toets" duwen.
Het Java-appletje houdt namelijk wel  een score bij, maar die wordt niet "opgeslagen". Je kunt dan controleren of ze "het zaakje" een beetje serieus bekeken.  Misschien is het overigens wel slim de BEELDPARTITUUR uit te printen en een keertje klassikaal te behandelen. (Ga naar "file" en kies: "print" of "bestand" en "afdrukken" , zowel bij Netscape als bij InternetExplorer in de linker bovenhoek. Bij Netscape kun je eerst een "preview" bekijken.)
De eerstse keer zou ik ze ook niet teveel "zijweggetjes" laten inslaan ( Er staan nogals wat links op mijn pagina's) en ze beperken tot "De Moldau" (Dus níet "Karluv Most" en "Vyshrad" , die sowieso meer charme voor volwassenen bezitten dunkt me en ook niet ( hoewel ik er meeermalen om vraag) afdwalen naar mijn andere pagina's. Wel zou ik de Quiz verplicht stellen, om te tonen dat het zaakje serieus werd gelezen.
Ik wil je ook nog even wijzen op de mogelijkheid het "hele zaakje" of-line te beluisteren en bekijken, daar "De Moldau" ook op CD-rom bij mij te koop is. Via een netwerk zo vanaf de CDrom speler op meerdere computers tegelijk te gebruiken en een stuk sneller dan hier op internet.
Op verzoek zend ik je (tegen betaling uiteraard) ook de CD met de muziek op. (Je stuit vanzelf ergens op mijn "Bestel-pagina") 

TOT SLOT NOG ENKELE "LOSSE SUGGESTIES" (zelf uitwerken dus) VOOR VERDERE VERWERKING:
1) EenTEKENLES ligt nogal voor de hand: 1) Een eigen beeldpartituur 2)De "VLTAVA" op een lange strook papier schilderen en kleinere tekeningetjes met "gebeurtenissen onderweg" op de goede plaats erbij plakken.  De boerenbruiloft/het dorpje/de stroomversnelling/de dansende nymfen/het kasteel, enz. zijn wat mogelijkheden.
2) DRAMATISCHE EXPRESSIE deden we al in het begin (handbewegingen), maar is met een niet al te grote en drukke  klas, best uit te breiden d.m.v.  "lopen door de klas" in twee groepen die op het eind "samenkomen"
3) TAALLESSEN: Misschien een leuk idee om tijdens een taalles de kinderen (in groepjes) zelf woorden te laten verzinnen op dat beginstukje. (Heb je gelijk ook weer een volgende zangles :-)
Ook is het mogelijk de kinderen in eigen woorden "het verhaal van de Moldau" als een soort opstelletje te laten uitwerken, of het spannender te maken met een titel als: "Een angstig avontuur op een vlot" en als je dat verhaal laat "verluchtigen" met een aantal tekeningetjes heb je meteen weer een tekenles voorbereid.
Ook is het mogeliojk de kinderen in eigen woorden (ook een opstelletje dus eigenlijk) een soortgelijk invuloefeningetje voor elkaar te laten maken als ik op de site maakte ter afsluiting.
4) De AARDRIJKSKUNDELESdeed je toch als voorbereiding al, weet je nog ? 
5) INTERNET ZOEKOPDRACHTEN: * Geef opdracht foto's van de Donau/Vltava op internet te zoeken (niet op mijn site natuurlijk slimmerik !) * Laat ze foto's van Praag, de Burcht Vysehrad op internet zoeken. * Een Kaartje van Tsjechië downloaden en uitprinten en de Moldau inkleuren. *Een levensbeschrijving van Smetena (in het Nederlands) opzoeken. * Een camping aan de Moldau zoeken en het reserveringsformulier downloaden  (een hotel in Praag vlak bij de Karlsbrücke kan natuurlijk ook) * Als je dat combineert met het uitstippelen (Route '66/ ANWB-routeplanner e.d.) van een route kun je er ook nog een (6) REKENLES tegenaan gooien :  Bereken wat een weekje voor een gezin met 2 kinderen en een hond met camper, extra slaaptent en elektra  in het hoogseizoen kost. Wat kost dat inclusief op de heen- en terugweg een overnachting op een camping in Trier (zoek maar weer op) inclusief benzine ?? en hoeveel Duits en hoeveel Tsjechisch geld heb je nodig?  Je kan het net zo makkelijk/moeilijk maken als je zelf wilt, rekening houden met het niveau en de internet ervaring van je klas en dat kun je ook nog eens gedifferentieerd doen.
(Wedden dat er kinderen zijn die thuis verder gaan en/of die zelf opdrachten bijverzinnen ?)

Rest mij nog  jou en je klas veel plezier te wensen bij het "luisteren naar de foto's van de Vltava" en het "bekijken van de muziek" van Smetana.  Voor kritiek, aanvullingen,  gescande kindertekeningen en opstelletjes  houd ik mij aanbevolen. (enkele mooie kan ik op "het web" plaatsen en zodoende de maker "wereldberoemd" maken :-) 

                                                                                           © Hans van Riezen 
                                                                                      email: grsmurf@cybercomm.nl
TERUG NAAR DE MOLDAU